boleh jadi gemuk ke macamni

aidiladha kali ni xmacam yang lepas2.adik beradik aku semua xbalik....sbb cuti pun sehari je.nak je aku g rumah dorg hantar rendang dan ketupat tapi berat pulak nak kaki nak melangkah ke sana sbb jauh sangat.rasa kesian plak dorg beraya tanpa aku...hehehe mesti dorg sedih sesangat walaupun hakikatnya memang mustahil sesangat dorg akan rase mcmtu.



pagi raya macam biasa mandi sunat segala.pastu aku dgn opah aku je g solat raya.yang lain2 g sendiri2 surau dan masjid yang dekat dgn rumah dorg.lagipun isteri dorg dalam pantang tu yang xberapa meriah dalam bab makan2.ramai yang xleh masuk dapur utk masak2 dan xleh makan yang bukan2.

kat surau kat rumah aku ada korban 7 ekor lembu.....wooooo banyak pastu dorg masak terus kat surau tu....ada jugak yang agih2 daging mentah.....kira 2 2 ada mentah dan yg masak.....



lepas pegi solat sunat hari raya terus g rumah ma aku...dengar2 ma aku buat nasi tomato.sampai2 pekena nasi tomato pulak.ooooo lapar nasi betul aku.pastu terus zat dan vitamin dari makanan tadi naik ke mata.rasa mengantuk tetiba.apalagi aku ajak opah balik.niat di hati nak tido.


xsampai 20minit makcik2 aku datang pulak.terhapuslah niat yang berkobar-kobar untuk memejamkan mata seketika.kenduri makan diadakan lagi.makan laksa pulak.ini opah aku yang buat.ada satay lagi yang di import jauh dari bukit pelindung.sesi petang pulak makan ketupat dan rendang den den.malam buat sup tulang beramai2 dan masak beberapa lauk lain.pastu makan lagi beramai-ramai.kali ni makan nasi putih pulak sbb family aku ni mmg kalah kalau xjumpa nasi putih dalam sehari.memang makan je keje kami satu family hari ni.daging korban banyak sampai xtau nak masak apa.tapi sup opah aku memang terbaekkkkkk wa cakap sama lu.

kami semua xpegi beraya kat mana2 pun....bukan malas tapi ramai pulak sedara mara yang datang....jadi keje aku jadi org gaji ddk dapur basuh pinggan sorang2.


p/s: diharapkan aku xkan gemuk dengan xtvt makan je raya kali ni.....




No comments: