kerana duit apa pun boleh jadi



teringat masa kecik2.masa ma dan abah masih mersama....bahgia sungguh kalau semua itu kekal sampai sekarang.tapi apakan daya kuasa Tuhan menguasai segalanya.

ma aku time ni keje.abah aku pulak seingat aku time ni bukak bisnes kecik2.jadi sorg membaiki kasut.naknya membesarkan kitaorg ni.aku time ni ada 4 adik beradik.

Kak Long / Kak Ayu

aku

Dhe / Aleenavril

Ateh / Dina

setiap hari lepas balik skolah petang2 mesti mintak duit dgn ma naklah beli apa2 kat kedai.mcm ice pop ke, gula2 panjang yang ade cincin kat atas tu ke, apa2 lah.tapi ma aku cakap xde duit.puas aku dan adik beradik aku merengek-rengek mintak duit.ma aku pun melayan je permintaan kitaorang dgn bgtau 'ma mane ada duit xpercaya glah cari'.xpuas hati punya pasal aku dan kak long aku geladah beg duit, almari dan segala benda yang boleh di geladah.memang xjumpa walaupun seposen.


last2 aku pakat dengan kak long aku cr jugak sampai dapat.ma aku biarkan je tindakan aku sbb maybe dia tau aku xkan jumpa duit dia.sampai dia tertido.last2 aku jumpa duit kertas RM50 atas almari baju.semangat ko aku panjat naknya cari duit.kakak aku ambik kerusi makan dan atas kerusi makan tu letak kerusi meja solek.aku jadi tukang panjat.kakak aku pegang kerusi.hahahah senyum lebar kami berdua.....bijak kan kami????



terus berlari-lari empat beradik g kedai.aku beli jeruk anggur duapuloh sen.kakak dan adik2 aku seme beli jajan duapuloh sen.sbb amount tu yg ktorg sll dapat.jadi kena beli banyak tu je....


pak cik kedai tanya aku (sbb aku yg pegang duit) awk ambik kat mana duit ni.aku pandang kakak aku.2 2 xtau nak jawab.last2 aku jawab ma bagi.dia tanya lagi 'ye ke ma yang bagi' dan aku boleh jawab iye betulll.....panjang je bunyinya....


jadi total amount semua yang di belanjakan lapanpulohsen.ada baki rm49.20.pak cik tu letak dalam plastik kecik duit tu.time balik aku dah berdebar2 dah sbb aku yg curi duit tu....nak simpan balik duit tu kat tempat asal tapi sayang nak tinggalkan jeruk tu.last2 aku pakat dgn kak long aku time nampak selonggok kain baju yang belum di lipat.sumbat duit dalam longgokan kain tu.


petang tu ma aku lipat kain tu.ktorg 4 beradik dah pucat2 dah...ko jeling aku aku jeling ko....aaarrrrrgggghhhhh ma aku dah terjumpa duit tu....dia pun apa lagi...mengauMMMMMmmmmm lah......last2 aku mngaku aku ambik duit tu....


part ni paling best....memandangkan Dhe dan Ateh kecik lagi time tu so yg ada akal aku dan kak long akulah.....bila aku dah mengaku semua sekali kena denda....ma aku pukul ktorg.....aku dgn kak long aku kena pukul dgn hos paip....auwwww memang terbaik libasannya......


yang 2 org lagi kena rotan je....tapi aku tgk rotan pun mcm xsakit kat dorg...(pendengki aku kan).tapi 4 4 wirawati negara ni menangis sakan lah....


ma aku ckp 'padan muka lain kali nak ambik duit ma lagi x????' seme geleng-geleng kepala sambil air mata menitik-nitik kat pipi...muka merah....mulut jebek-jebek....tahan sedu....oloh2 comelnya kalau pikir2 balik.....


ini story time umo aku 5 tahun.....dah ada akal....bukan story zaman sekarang tau...sekarang aku dah jadi baik sikit dari yg ini...hehehe dah cari duit sendiri....xnak nyusahkan sape2 dah....



No comments: