air tangan Opah



aktiviti hujung minggu aku tanpa en hasben
nasib ada Hannah
sekurang-kurangnya ada jugak insan tersayang disisi


macam biasa hujung minggu berkumpul kat rumah Opah
ada family assembly sebenarnya
maka Opah buat bubur lambuk
aku datang awal sebab nak tolong



selain air tangan Ma aku
air tangan Opah aku adalah yang terbaik
kalau tak takkanlah en hasben aku
dari kecik tak makan terung lepas 4 bulan kawin dengan aku
dia dah boleh makan terung
ni gara-gara air tangan Opah lah


Jom review cara Opah aku buat bubur lambuk ni.


sorry ok sebab gambar untuk bahan-bahan ni main campak je.
takde proper macam dalam rancangan Chef Wan masak tu



antara bahan-bahan dan cara Opah aku buat bubur lambuk:




 
-beras dicuci bersih dan si masak dengan lebihkan air (ketepikan)

-bawang merah dan halia si blender

-santan

campurkan semua di atas dalam periuk




 lada hitam di blender halus

daun pucuk meding (tak tahu sile google)

kelapa parut yang di goreng di blender halus (goreng macam nak buat kerisk)

tambah air sedikit

kemudian baru masukkan nasi yang di masak lembik tadi

garam secukup rasa


campurkan semua bahan tadi dalam periuk



kacaukan sekali sekala ramuan yang dah di campurkan.






ini gambaran time semua bahan di campurkan.


yang  dah masak tak sempat nak snap sebab semua gigih mengadap bubur ni.

habis licin sama sekali

sekali hadap je oleh big family aku


maka yang mana ada tu memang takde yang dapat tapau

untuk di bawa balik.


kesian........termasuklah aku.......



*selalunya banyak lagi bahan lain yang boleh di tambah dalam bubur lambuk ni. tapi kali ni Opah aku buat yang simple macamni je. just ada pucuk meding.





apa pun memang best sangan air tangan Opah ni.
orang lain buat memang tak jadi sedap macam Opah buat
sekarang ni pun teringat-ingat lagi
makan panas-panas
memang tak jemu.......









1 comment:

Aleen Afifi said...

time sy balik xde plak opah nak buat...nih nak boikot nih...


aiseh men