tak berapa nak sihat



assalamualaikum...

bersawang dan bersemak dah kan blog ni...sorrylaha walaupun blog ni sendu sendu je niat nak update tu memang ada. tapi kekangan masa tu yang selalu ada pada diri saya.


oklah tak nak membebel berjela jela.yelah kat rumah ni pun saya selalu membebel kat en hasben. yelah membebel pun bersebab. bukan saja-saja. jadi hari-hari cuti ni saya nak diam je. tak nak banyak cakap sangat. banyak jalan takpe saya suka.


anak dara saya hari ni tak berapa sihat. demam panas. memang panas sangat-sangat. dari malam tadi saya dan dia tak tido langsung. tak tido langsung ok. dia tak sedap badan kan so haruslah merengek sakan. dahlah demam di susuli batuk kering pulak. batuk yang takde kahak tu. bila nangis tu suara tak berapa nak keluar sebab tekak dah kering. jadi nangis dia macam dengar tak dengar je. air mata je yang lebih keluarnya.


en hasben pulak semalam petang masuk hutan. biasalah hobi dia. bukan sebab kerja ok. kalau sebab kerja saya memang dengan rela hati melepaskan dia ke mana saja dia perlu pergi. PERLU. di tegaskan sekali lagi. tapi ni dia pergi sebab hobi. suka-suka nak habiskan masa sebab cuti ni kan. tapi takpelah dia pergi dengan family dia. maksud saya abang dia, cousin dia, jadi di kalangan family dialah. lagipun time dia pergi tu Hannah tak berapa menunjukkan kepanasan melampau lagi. jadi ok jelah bagi saya.


tup tup malam tu memang panas seluruh badan Hannah. saya dah mula risau. yelah pemberi semangat saya tak de di sisi. nak call bagitau pun manalah ada line dalam hutan sana. jadi saya tawakal je. jaga Hannah sorang2 dalam keadaan yang serba tak kena.

Hannah memang tak boleh nak tinggal. saya nak kencing pun dia menangis macam saya dera dia. jadi saya bawak. tu kalau nak kencing. kalau mandi ke buang air besar ke apatah lagi. memang benar-benar menguji kesabaran dan semangat saya. nasiblah Hannah belum pandai berkata-kata. kalau dah pandai mesti dia bercerita kat mama yang saya bawak dia g kencing ke g mandi ke...mampus....:)


saya buat apa yang termampu. bagi dia makan bubur walaupun dia takde selera. sebagai ibu saya paksa jugak dia makan. menangis pun menangislah. bagi dia minum air suam banyak2. susu pun saya bagi banyak. susu dia tak pernah tolak. tapi bubur dan air suam payah sikit. kena paksa lebih. pastu baru bagi ubat demam. ubat selsema saya titikkan dalam hidung bagi dia selesa. vicks saya sapu di dada dan belakang. kepala dia saya basahkan dengan air asam jawa. badan saya sentiasa basahkan dengan lampin basah.


badan saya pun dah penat melampau. yelah jaga anak sakit tanpa bantuan sesiapa. suami ke, keluarga ke, adik beradik. semua takde. jadi saya kena kuat. takpe demi anak tersayang saya rela. ini baru demam. ibu-ibu lain di luar sana yang jaga anak sakit kronik tu macamanalah mereka hadapikan? semangat mereka lagi kuat dari saya. yelah tak kuat pun kena kuatkan juga. demi nak tengok anak sihat nanti.



jadi dari malam sampai sekarang saya dan Hannah masih berjaga.en hasben dah balik pagi tadi pukul 9. alhamdulillah. saya boleh masakkan sup untuk Hannah sementara tu biar en hasben pulak yang layan kerenah Hannah time demam ni. biar dia pun rasa apa yang saya rasa. tapi keadaan tetap tak sama. en hasben jaga Hannah tetap nak libatkan saya. dahlah saya ni busy kat dapur memasak.

Contohnya:
1. awak kain lampin dia kat mana?tolong ambil boleh?
 = padahal dia tau semua kain baju Hannah dalam bilik dalam bakul.

2. awak penyedut hingus dia mana?(terus tanya tanpa ada niat nak mencari).
 =dia juga tau penyedut hingus tu ada dalam bakul ubat-ubatan Hannah.

ada banyak lagi situasi.

tapi takpelah sekurang-kurangnya dia bantu saya.


time tengah menaip ni alhamdulillah saya berjaya tidurkan Hannah. saya buat2 tido dengan pejam mata rapat-rapat sambil menyusukan dia. dia tetap merengek-rengek time menyusu. hingus banyak keluar. saya sedut hingus tu sekali sekala. nangis pun saya tetap sedut dengan penyedut tu nak bagi dia selesa bernafas. last-last dia dan en hasben tertido serentak. en hasben memang banyak mengelat dalam hal ni. ingatkan nak jaga anak tapi nak tido sebelah anak.


takpelah dua-dua dah kepenatan. Hannah penat merengek dan menagis start dari semalam lagi. en hasben pulak penat sebab dia cari sendiri. saya penat takpe. demi orang yang saya sayang.ini pengorbanan saya. ini je yang saya mampu buat.


 

Hannah tak pernah deman panas sejak dia lahir. nak tumbuh gigi pun dia tak demam. cuma panas-panas nak demam tu memang ada. takpelah kali ni Hannah dah rasa macamne rasa demam panas ye sayang. ini Tuhan bagi dugaan untuk Hannah dan juga ibu sekali.

sepanjang kita hidup ni mestilah ada sekali sekala sakit demam tu. takkan nak sihat je sepanjang hayat. tu semua dugaan Allah. 



notakaki: sayang Hannah mesti kuat semangat tau....kalau boleh taknak serah diri kat hospital lagi.duduk hospital lagi penat dari duduk rumah. usaha kat rumah dulu. kalau tak ok jugak petang ni kita g hospital ye sayang.


oklah anak dara dah start merengek ajak saya tido sekali tu...heheheh....


No comments: